Zespół Szkół Zawodowych

z Biblioteką Pedagogiczną

w Piszu


  • Adres:

Ul. Gizewiusza 3, 12-200 Pisz

tel. (87) 424-17-18

 

  • email:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

pobierz

  • Podręczniki

pobierz

„Nowy kierunek rozwoju”

Projekt „Nowa jakość kształcenia zawodowego szansą na lepszą pracę”

Projekt Zielone Garnizony

Anonimowa skrzynka na sygnały w szkole

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}

 

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}

Zupa Wioli z soczewicy

Składniki:


ä    1 szkl. soczewicy czerwonej

ä    1 cebula (w kostkę)

ä    3 ząbki czosnku (przecisnąć)

ä    oliwa lub olej do smażenia

ä    1 łyżeczka kurkumy

ä    1 łyżeczka curry

ä    1 łyżeczka imbiru w proszku

ä    pieprz cayenne lub ostra papryka

ä    listek laurowy

ä    sól, pieprz

ä    1,5 l bulionu warzywnego

ä    1 szkl. mleczka kokosowego (lub śmietany, ale mniej)


 
Przygotowanie:

Dużo składników? Nieprawda. W tej zupie są prawie same przy­pra­wy, więc większość produktów znajdziemy otwierając zaledwie jed­ną szufladę. Już? To zaczynamy.

W garnku zeszklić cebulę, dodać czosnek, przyprawy i soczewicę (tyl­ko opłukaną). Chwilę podsmażyć. Zalać bulionem. Gotować ok. 35 min. (soczewica musi być miękka). Przyprawić. Dodać mleczko (śmietanę).

Ta zupa mocno rozgrzewa, więc stanowi alternatywę dla grzańca.

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}

Kotlety na waflu

Składniki:

ä    mięso mielone

ä    jajko

ä    przyprawy do mięsa

ä    wafel prostokątny

ä    papryka czerwona lub żółta

ä    ser żółty

ä    jajko i bułka tarta

 

Przygotowanie:

Mięso przyprawić jak na kotlety, wymieszać z jajkiem.

Wafel spryskać wodą (można użyć spryskiwacza, byle nie po śro­d­kach chemicznych). Rozsmarować na tym mięso.

Na wierzchu położyć paski papryki i  żółty ser (pokrojony, star­ty…).

Zostawić na kilka minut, aż wafel zmięknie. Zwinąć jak roladę. Pokroić na plastry 2-centymetrowej grubości (około, oczywiście).

Obtoczyć w jajku i bułce. Usmażyć.

Co? Za dużo zachodu, skoro i tak będzie wyglądać jak kotlet?

ALE TO NIE JEST ZWYKŁY KOTLET! TO KOTLET NA WAFLU!

Ryba duszona Florkowej

Składniki:


ä    filety rybne (dowolne)

ä    warzywa (brokuł, marchew,

papryka, pomidor, cebula…)

ä    cytryna

ä    majonez

ä    sos sojowy

ä    sól, pieprz

ä    kilka łyżek oleju


 

Przygotowanie:

Filety pokroić w kwadraty, warzywa w zgrabne (cokolwiek to zna­czy) kawałki, cytrynę i pomidory w plasterki (z tych ostatnich zdjąć skórę, bo się zwinie i będzie włazić między zęby).

Na dno garnka wlać olej. Układać warstwami: ryba, przy­p­rawy, cy­try­na, warzywa, przyprawy. Jeśli chodzi o radę osoby, która ten prze­pis wielokrotnie wypróbowała, przerabiając różne kom­bi­na­cje wa­rzywne (bo ryba naprawdę może być obojętnie jaka), polecam zwła­szcza brokuł (trudno, niech śmierdzi). Wyjątkowo do tego da­nia pasuje.

Na wierzchu rozmazać łyżkę majonezu i wchlapać trochę sosu so­jo­we­go. Jeśli nie daliśmy pomidorów, to na wierzchu oprócz ma­jo­ne­zu dorzucić trochę koncentratu pomidorowego, też będzie dobrze.

Pod przykryciem doprowadzić do wrzenia (sos pojawi się nie wia­do­mo skąd) i na wolnym ogniu (durne określenie) dusić ok. 30-35 mi­nut. Nie zaglądać, na pewno się nie przypali (no, chyba że ktoś będzie do­prowadzać do wrzenia 15 minut, bo zapomniał, wtedy nie tylko z ca­łą pewnością się przypali, ale i wyleci w powietrze, ale to już nie mo­ja wina, remontu kuchni w przepisie nie ma).

Konsumować z pieczywem, najlepiej ciemnym, bo zdrowe.

Danie to doskonale zastępuje golonkę, choć zdania, zwłaszcza wśród mężczyzn, są podzielone.

Przepis jest może długi, ale to naprawdę robi się szybko. Trzeba tylko pa­rę rzeczy pokroić i ułożyć wszystko w jednym garnku. Wszystkiego 45 minut. Jak na obiad – ekspres. Nawet nie ma czasu na mysz­ko­wa­nie z głodu po lodówce i tzw. przegryzki w ocze­ki­wa­niu na obiad, któ­re doprowadzają nasze biodra do opłakanego stanu.

Sałatka z płatkami migdałowymi

Składniki:


ä    brokuł

ä    feta

ä    płatki migdałowe

ä    koperek (świeży lub suszony)

ä    majonez + jogurt

ä    sól, pieprz


 
Przygotowanie:

Brokuł ugotować w osolonej wodzie na chrupiąco (czyli po zago­to­wa­niu trzymać jeszcze ok. 4 minut).

Fetę pokroić w kostkę.

Wymieszać majonez z jogurtem i przyprawami.

Ułożyć w salaterce warstwami: kawałki brokułu, feta, sos, płatki, koperek.

Wygląda to bardzo ładnie, ale tylko na początku, potem, niestety, zniszczą.

Za to do samego końca tak samo wyśmienicie smakuje.

Prawie kartoflak na szybko Tereski

Składniki:

ä    ziemniaki

ä    dowolne przyprawy

 
Przygotowanie:

Ziemniaki zetrzeć na tarce o najgrubszych oczkach (czyli jarzynówce). Już w trakcie tarcia zaczynać rozgrzewać patelnię, żeby ziemniaki nie zdą­żyły ściemnieć. Przyprawić (polecam wszelkiego rodzaju mieszanki przy­praw, które w nazwie mają „…do ziemniaków”, wypróbowałam róż­ne, wszystkie są bardzo dobre, ale jeśli ktoś nie uznaje gotowizny ze skle­pu, niech przyprawi, czym chce).

Wywalić na rozgrzany olej (ale niedużo tego oleju).

Od czasu do czasu mieszać. Gdy ziemniaki będą już dobre (czyli nie su­ro­we), przyklepać i zapiec z obu stron (ale nie próbujcie przewrócić, nie da się).

Co z tym robić? Jeść ze zsiadłym mlekiem, kefirem, jajkiem SA­dzo­nym, scha­bowym, surówką…

Rodzina Treski za tym przepada. Moja już też. Przepadajcie i Wy.

Owoce pod kruszonką

 

Składniki:

 

ä    ok. 2 kg jabłek lub śliwek

 

ä    1 szkl. mąki

 

ä    200 g obranych migdałów lub płatków migdałowych

 

ä    ¾ szkl. cukru

 

ä    150 g masła

 

 

 

Przygotowanie:

 

Jabłka pokroić ze skórką w grube plastry (śliwki na połówki). Ułożyć w wysmarowanej masłem średniej wielkości formie.

 

W malakserze zmiksować mąkę, cukier i migdały, aż będą grubo po­kruszone. Dodać masło i miksować, aż całość zmieni się w gru­d­ki.

 

Co? Nie ma w domu malaksera? Spoko. Zamiast migdałów kupić płatki i wszystko rozgnieść rękoma, jak tradycyjną kruszonkę (płatki można dorzucić na końcu, mniej się pokruszą). Trochę pobrudzimy sobie rączki, ale będzie mniej zmywania, a efekt końcowy taki sam.

 

Przysypać owoce ciastem.

 

Piec w nagrzanym do 180oC piekarniku ok. 40 min.

 

 

 

Ten deser jest genialny, bo:

 

J     na imprezę można go przygotować wcześniej, a wstawić do pie­ka­rnika, gdy goście będą już w domu,

 

J     podany na gorąco z lodami to już szaleństwo,

 

J     nawet następnego dnia (o ile coś zostanie) nie traci nic ze swo­jej chrupkości.

 

Pokroić na porcje się nie da, nakładać łyżką.

 

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}